به گزارش روابط عمومی حوزۀ هنری، دکتر فرزانه فخریان، فعال رسانهای و پژوهشگر زبان، در نخستین روز این همایش، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزۀ هنری در حال برگزاری است، گفت: مسئله اصلی ما در اینجا این است که ما هنوز رسانه کودک نداریم و کودک و نوجوان ما مخاطب رسانه بزرگسال است. تقریبا جز همان واژه مظلوم، بسامد معنایی دیگری در فضاسازی رسانهای نتوانستهایم تولید کنیم.
وی ادامه داد: سالهاست تلاش کردهایم که تولید گفتمان کنیم و در این دو سه ماهه نیز یک قسمتی از این گفتمان را از دست دادهایم و به جای پرداختن به موقعیت اقتدار و برنامهریزی در این زمینه، فقط به همان حوزه مظلومیت پرداختهایم و هیچ پردازندهای سراغ مفاهیم دیگر نرفته است. این قدر از واژهها و عبارتهایی چون «خانه خراب شدن» استفاده کردهایم که دیگر حساسیتبرانگیز نیستند.
این فعال رسانهای در ادامه به این موضوع در فضای عربی زبان مسلمان پرداخت و خاطر نشان کرد: فضای مقاومت عربی همچنان گفتمان خود را حفظ کرده و رویدادهایی نیز گزارش کرده و از یمن تا مصر و تا عراق، کنشگری بچهها و همراهی بزرگترها با آنها دیده شده است.
این دکتر زبانشناسی افزود: از لحاظ زبانی ما فقط یک ملت مظلوم تصویر کردیم و از لحاظ کنشی نیز فقط در کنار این ملت ابراز همدردی کردیم.
فخریان با اشاره به واژههای صبر، مقاومت و پرورش برای آینده درگفتمان عربی زبان مسلمان تاکید کرد: در فضای انگلیسی زبان، مفهوم اضافهای به جای صبر و پرورش پیدا کردن آمده است که آن بحث از آزادی است. یعنی در این فضا اولویت آزادی بر سر طوفان الاقصی بالاتر آمده و دارند از این مفهوم به عنوان مفهومی تربیتی استفاده میکنند و ما نیز در این خصوص مسئولیم.
این دانشآموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و زبانشناسی درادامه از عدم کنشمندی لازم فرهنگی در این فضا انتقاد کرد و گفت: برخلاف اثری که جمعیت همافزا برای مقابله با رژیم صهیونیستی در فضای اقتصادی گذاشته است، در فضای فرهنگی این اثر را نگذاشته است. به عنوان مثال، به «استار باکس» حمله شده اما کسی به «والت دیزنی»، با و جود مطلع بودن از وابستگی آن به رژیم صهیونیستی، حمله نکرده است.
درپایان این نشست، مهدی صالحی، دبیر همایش و نشست، نیز به کارتونهای مبتنی بر مضمون رنج و مقاومت در دهه 1360 اشاره کرد و افزود: در کارتونهای آن دوره همیشه ترس از دست دادن خانه و خانواده و گم شدن طی فرآیندی مطرح بود و قصه از این فراتر نرفت. هنوز آهنگ کارتونهایی چون «بچههای مدرسه والت» برای ما بسیار روان سوز و آزارنده است. دکترفخریان همچنین گفت: تمام تولیدات دهه 1360 بر اساس رنج و مقاومت کودک در برابر سختیها بود اما صبر و تلاش هم درکنار آن بود.
فخریان خاطرنشان کرد: نقطه اشتراکشان، سپردن مسئولیت بزرگسالانه به کودکان بود که این واهمه آفرین است.
همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی در روزهای ۱و۲ و ۸و۹ بهمن در ساعتهای ۸ تا۱۲ و ۱۴تا۱۸ در سالن ۴۰۲ در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبهروی پورموسی برگزار خواهد شد.
قابل توجه است، این همایش بهصورت مجازی و از مسیر پیوند https://meet.google.com/vvf-qxaw-ayf نیز پخش خواهد شد.
نظر شما